Alleen Elvis blijft bestaan: Thomas Hertog
Zaterdag 7 mei, volgde ik het programma "Alleen Elvis blijft bestaan" waarin fysicus professor Thomas 
Hertog (Leuven) 
te gast was. Een bijzonder boeiende conversatie. Gedreven door het mysterie is 
Thomas Hertog op zoek naar verklaringen van 
(fenomenen in) het universum, het leven, eigenlijk alles 
zoals wetenschap pretendeert te doen, met wiskunde als taal. 
Onoverkomelijk in zijn zoektocht is de 
ontmoeting met de filosofie, zo bevestigt hij zelf. Filosofie leunt zeer sterk aan 
bij religie. Het moge 
duidelijk zijn dat wetenschap en religie hetzelfde doel nastreven maar dat de weg die ze gebruiken 
verschilt. Het is mijn absolute overtuiging dat religie en wetenschap in hun zoektocht hetzelfde zullen 
vinden: de (ware 
aard van) werkelijkheid is voor beide identiek: de werkelijkheid is wat en zoals ze is.
Wat me opviel in dit gesprek (en in zeer vele gesprekken van die aard) is de blinde gebondenheid van de interviewer Thomas 
Vanderveken aan het materialistische begrip van religie, geloof, spiritualiteit bij zijn vraag over geloof en God. 
Het spirituele en de Bijbelse teksten staan helemaal niet haaks op de 
wetenschappelijke feiten. 
Integendeel. Het beperkte, 
kortzichtige interpreteren van de bijbel en het kijken naar religieuze dogma's 
vormen een harde barière voor een verzoening 
met wetenschap zoals eveneens het kortzichtige 
materialistisch-reductionistische vertrekpunt en de methodiek van de conventionele wetenschap.
De oerknal, vooropgesteld door de Belgische priester en wetenschapper Lemaitre, is net zoals de 
evolutietheorie van Darwin 
geenszins in tegenspraak met de Bijbelse, Christelijke, religieuze visie. 
De verwondering van de interviewer getuigt (naast 
een oprechte interesse) enkel van een kortzichtigheid 
(die ik de interviewer voor alle duidelijkheid niet verwijt). Ik vind 
het alleen opvallend en spijtig dat 
succesvolle mediafiguren geen nood meer hebben aan spirituele overwegingen tenzij als 
'vraag' in een 
interview.  Showbizz mensen vallen zoals vele succesvolle materialisten op in hun gebrek aan spiritualiteit 
en hun afwezige geestelijke behoeften omdat aan alle materiële en egobehoeften zijn voldaan.  Maar toch blijft ondergronds 
de exploratiebehoefte voor 'het mysterie' bij deze mensen, al is het als bijzaak, bestaan!!  
De wetenschapper Thomas Hertog toont een heel ander beeld van de zoekende mens.  Terwijl de vorige 
groep voorbijgaat aan de 
essentie (het daadwerkelijk bezig zijn met spiritualiteit), denkt Hertog zichtbaar 
na alvorens te antwoorden.  Dit heeft 
niets te maken met de moeilijkheid om wetenschappelijke gegevens te verduidelijken maar met de wijsheid om ware inhoud correct te verwoorden.
Het is niet verwonderlijk dat een wetenschapper 'niet gelooft'.  Hij denkt.  Hij moet denken.  Dat is 
rationeel.  Maar ook 
denkende wetenschappers voelen dingen aan. Dat is intuïtie.  Geen van beide  is 
ondergeschikt.  En dat erkent de gevestigde wetenschap niet.
Eerlijkheid gebiedt mij om als wetenschappelijk geschoolde evenzeer rationeel te denken.  Maar ik 
denk ook intuïtief, een 
eigenschap die ons mensen eigen is en die ten onrechte door de 17de eeuwse 
wetenschappelijke methodiek als ongeldig voor het 
vergaren van kennis wordt beschouwd, laat staan 
ingevingen, visioenen en buitenlichamelijke ervaringen.
Het zoeken naar de verklaring van de BDE binnen het huidige wetenschappelijke kader is een zoeken 
binnen een vooropgesteld 
kader.  Het negeren van kennis door introspectieve methoden is 
fundamenteel onwetenschappelijk.  Maar het is zeer moeilijk 
om uit het academische denkkader  te 
stappen (en nog moeilijker om de academische  methodiek van werken en publiceren te 
ontgroeien). 
Omdat de academische wereld veel meer belang hecht aan publicaties dan aan innovaties.
Als Hartog , fysicus kosmoloog, zegt dat de 21ste eeuw de eeuw zal zijn van wereldburgerschapen een harmonieuze wereldorde, 
dan verwijst hij naar een paradigmaverschuiving waarover ik in de laatste editie van  ons ledenblad schreef.  Wetenschap zonde filosofie is leeg.
Raymond Saerens; Voorzitter